Siste Innlegget

av Sirenja  september 25, 2011 at 10:23 am (Uncategorized) Stikkord:, , , , , ,

Det er en tid for alt, en tid for begynnelse og en tid for slutt, det er sjelden noe varer evig. Jeg har blogget på VGB siden dens spede begynnelse i januar 2006 mest under Sirenia, siden ble nicket værende.

Det har vært gode dager på VGB, for det meste, bloggen har vært både stor i antall bloggere og i variasjon og mangfold på innleggene. En blogg det er trist ikke skal være mer og en blogg det er trist å forlate.

Men i de mindre gode dagene på VGB, fant jeg nye blogger å blogge på og hver blogg har sitt særpreg og sin sjarme. Siden ble jeg en blogger på vandring både her og der, og det var igrunnen like greit.

Til sist vil jeg takke VGB for å ha gitt oss blogg her, i motgang og medgang, og jeg vil takke alle trofaste lesere. Også anonyme med både positive og negative budskap, vi lærer og høster av det meste.

For dem som er interessert i å følge Sirenia`en videre finnes jeg her:

http://httpwwwgooglecomaccountsveser-sirenia.blogspot.com/

Vurderer å begynne å blogge der fast og så linke derfra, fordelen med blogspot er at alle kan kommentere fordi den er åpen for alle.

http://elsemette.forfatterloggen.no/

Denne bloggen ble opprettet da Forfatterbloggen ble nedlagt, en blogg hvor innleggene fortsatt finnes og kan leses. Slik kunne jeg godt tenke meg VGB gjør også. Lukke men beholde bloggene som arkiv for interesserte med muligheter for å linke dit.

http://sirenia.bloghog.no/

Her ble mange VGB`ere samlet i vår og sommer under sjalles dyktige ledelse, da ryktene om vgb`s nedlegging var et faktum. Bloggen er både mangfoldig og spennede.

http://www.starbear.no/sirenia/

Tilsist har vi Bjørnehulen da, en liten men både kreativ og hyggelig blogg.

Takk for meg og på gjensyn både medblogger og leser ellers! Finner du noe interessant hos meg, hører jeg gjerne om det i form av en kommentar. Jeg liker mangfoldet, og hos meg finner du litt av hvert om samfunn, litteratur, natur og menneskenatur. Hilsen Sirenia :)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Permalenke Kommentarer (7)

Nasjonale Prøver – Hjelpemiddel eller Katastrofe

av Sirenja  september 1, 2011 at 1:00 pm (Uncategorized) Stikkord:, , , , , , , , ,

Nasjonale Prøver – Hjelpemiddel eller Katastrofe

”Hele sju av ti lærere vil avskaffe prøvene i grunnskolen på grunn av utidig press og dårlig læring.”, leser jeg i Dagbladet i morges. Endelig, sier jeg, endelig ser det ut for at lærerne engasjerer seg igjen.

Da jeg var ferdig utdannet lærer sist i syttiårene, trodde vi på endring. Endring mot en bedre skole for alle. Og vi gikk i tog og gikk i tog, streiket og streiket til absolutt ingen nytte i mange år. Da K. Klemet introduserte ”Kunnskapsløftet”, målstyring og økonomisk retorikk, gikk luften ut av mange, mens vi tenkte vårt, at skolen kom til å bli rasert og skoleutviklig kom til å bli satt tiår tilbake. Hva skjedde?

Innføring av nasjonale prøver kom i 2005, måling av kunnskap, vurdering etter ukjente og nye kriterier utenom læreverkene, feks i norsk kommunikasjonsbevissthet på 7.klassetrinn. Hva var det, til og med lærerne måtte på skolebenken.

Kartlegging av elevene jevnlig er bra, men når resultatene blir brukt til å måle skoler opp mot hverandre, stimulere til økt konkurranse og statusjag, operere med gode skoler og dårlige skoler, stigmatisering og dårlig rykte, blir det ikke bra.

Noe som fører til at de svake elevene må holde seg hjemme for å ikke ødelegge skolenes resultater på ”Ti i skuddet” listene. Hvordan oppleves det, å ikke få delta fordi du ødelegger for de andre, for skolen du går på? Hva med elevenes selvfølelse, identitet, mestringsfølelse og læringsutbytte da?

Det fører også til at lærerne driller elevene i det de blir målt på, bruker tid fra andre fag, bruker tid fra spesialundervisning, for å påvirke resultatene på skolen. Øke skolens anseelse og rektors vellykkethet, spør jeg og vet hvor skoen av og til klemmer. Yrkesstolthet er lik egotripper.

Konsekvensene har vist seg å være mange, helt forståelig for mange. Hvordan skal læringsutbytte kunne øke under slike forhold, for alle og ikke bare for noen få? Hvordan skal elevene kunne like å lære, lære seg å elske å lære under et slikt åk?

Karakterer i ungdomsskolen siler enda flere, de flinke blir late og de svake mister motivasjonen, kun midten har et visst utbytte av karakterer og knapt nok de. Anstrenger de seg kan hende de hever karakteren, gir de blaffen er de gode nok. Alle kommer jo inn på videregående allikevel, hva skal de antrenge seg for?

Ja så kommer de inn, og møter veggen. Mange. Veggen blir så høy og så bratt at de gir opp å klatre, det nytter jo ikke allikvel. De kan ikke klatre heller, dvs bruke vilja og øke innsatsen, og ikke nytter det heller. De er dømt til å tape mot de skoleflinke og den store gruppen i midten, og gir opp. De blir tapere og dropper ut av en total meningsløs og drepende tilværelse.

Ja, til kartlegging, ja til å måle elevenes faglige nivå og elevene helhetlig. Om de har det godt hjemme, om de strever med noe, feks følelsen av tilkortkomming eller sosiale problemer av noe slag.  La elevene bli sett, som hele mennesker, og møt de på det. Sett tiltak inn der hvor de har mest å hente, for dem selv. Så kan man evaluere etterhvert gjennom oppfølging av tiltakene.

Men nei til alt det andre som nasjonale prøver representerer, la skolene og elevene få utvikle seg, få rom for å vekke og dyrke lærelysta, vekke nysgjerrigheta, så kommer trygghet, trivsel, selvfølelse, mestring og læring av seg selv. En livslang læring fordi behovet for å lære er skapt og ikke drept!

http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/innenriks/skolepolitikk/utdanning/17911978/

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Permalenke Kommentarer (34)

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00