Skolen og Kjedsomheten-Del 1

av Sirenja  mai 19, 2011 at 1:41 pm (Uncategorized) Stikkord:, , , , , , , , , ,

DSCF1714Vi hører fra nye undersøkelser at sju av ti elever kjeder seg i skolen. Da kan vi enten stille oss kritiske til undersøkelsen eller vi kan gå inn å spørre hvorfor. Hvorfor er det eventuelt slik og hvilke faktorer påvirker et slikt resultat? La oss se på den enkelte faktor.

Bildet er tatt i morges av en Meginbåt med elever som skal lære om kystkulturen. Kjeder de seg tro?

Elevene i dag er såkalte curlingunger, hvor foreldrene koster banen for at kula skal gli lettere. Ungene løper mellom skole, SFO, fritidsaktiviteter og får knapt nok tid til å puste, langt mindre reflektere. Etter lekser tilbringes ofte den lille restfritiden på nettet.

Er det mangelen på refleksjon som kan være grunnen til kjedsomheten eller kan det være mangelen på egenaktivisering?

Nettet tilbyr det meste av læring, sosial tilknytning og underholdning gjennom spill oa. Nettet er en kilde til det meste og gir antagelig ungene den eneste friheten de har i løpet av dagen. Er det rart nettet kan skape både avhengighet, flukt og bortskjemming i spenning, aksjoner og øyeblikkelige behovstilfredsstillelser?

Blir ungene bortskjemte av nettet som underholder og spenningstrigger?

Foreldrene er travelt opptatte dobbeltarbeidende som regel, de skal tjene penger til hus og heim og alle fritidsaktivitetene ungene må være med på. Unger må stimuleres og dyttes i det meste for å utvikle seg optimalt, unger er åpne munner som må fylles.

Er foreldrenes mangel på kvalitetstid sammen med ungene medvirker til kjedsomhet?

Lærerne begynner å bli tilårskomne mange, trette av raske og ikkefullførte endringer i skolen, trette av å komme til kort i en samfunnsendringsfart de verken forstår eller kan henge med på. De unge kreftene, hvis de finnes, tar luven fra dem med sin energi, sitt elevsyn og sine nye metoder.

Er lærernes alder og utbrenthet og mangel på forståelse for samtidsånden medvirker til kjedsomheten?

Skolen er en av de mest konservative og konserverende institusjonene vi har, tingtartid(TTT) er deres motto. Og jammen tar det tid, når ikke planer gjennomføres før nye erstatter dem. En evig runddans i ikkegjennomføring og bortkasting av tid.

Smitter skolens dysfunksjonelle mål og planarbeid over på ungene, og skaper ”det nytter ikke – det spiller ingenrolle” holdninger?

Systemet ledes ofte av fagledere som fungerer som kommunens politiske forlengede arm, nøye utplukket for å føre og være lojale til kommunens skolepolitikk eller mangel på den. Skolen skal ha høye pedagogiske og faglige mål, men må ha ressursene for å kunne gjennomføre dem.

Er systemsvikten barna er offer for med på å skape tapere, underytere og usette barn?

Samfunnet styres av politikere, og den til hver tid sittende regjering må ta ansvar for de vedtak som får flertall. Visjonene kan være gode, men skoler drives ikke av visjoner. Den mobbefrie skolen, den inkluderende skolen, den kunnskapsrike skolen er mer egnet i festtaler enn målbar gjennom resultater og undersøkelser.

Vil mangelen på faglige skolevedtak og mangelen på ressurser gi oss en samfunnsutvikling der entredjedel yter og resten er silt ut?

Ungene kjeder seg i skolen, sies det, sant usant, tar vi det på alvor og ser på faktorene som kan påvirke et slikt resultat, ser vi i grunnen mye som kan forklare. Spørsmålet er om kunnskaper og innsikter skal få råde videre eller dumskapen og tilfeldigheter? Eller mer åpent, hva gjør vi med det?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Permalenke Kommentarer (64)

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00