Sak, Person, Nett og SKUP

av Sirenja  april 5, 2011 at 5:35 pm (Uncategorized) Stikkord:, , , , , , , , , ,

Tønsberg blad fikk SKUP-diplom her om dagen for sin dekning i Ungbo-Jarlsøsakene, gratulerer, fantastisk! Det går an å skrive om saker i grenselandet lovbrudd og etikk og samtidig få honnør for det, det kan en blogger like som liker å avkle makt og nettverksmisbruk.

Mens jeg samtidig spør, hva er forskjellen mellom sak og personangrep igjen? Og hvorfor dette behovet for å gå på person og ikke sak? Og atter hvorfor behovet for å henge ut og la klappingen, latteren og jattingen, være limet som holder grupper sammen? Eller passer det bedre å si flokker i denne sammenhengen?

Handlinger går godt an å kritisere, hva faktisk folk gjør eller ikke gjør. Er handlingene et gode for fellesskapet eller ikke? Er det etisk en god handling å kjøpe rimelige leiligheter beregnet for unge før annonsering og siden selge dem og få gevinst feks?

Begynner man å spekulere i motivene og behovene derimot, bak handlingene, om det er profitt, oppmerksomhet, makt, status osv, da henleder man fokus over på person og ikke sak.

Holdninger er kanskje verre å kritisere, fordi de er ikke like synlige som handlinger. Men fordommer er rimelig lette å se og kritisere, særlig fordommer mot rase, kultur, politiske parti, kunnskap, gruppe osv, de er tydelige nok. Og noen partier flagger vel flere fordommer enn andre?

Men tar man en persons politiske farge og parti til inntekt for dårlige holdninger, og tillegger hele gruppen personlige holdninger på bakgrunn av det, da blir sakligheten borte og fordommene styrer.

Verdier ligger i bunn for både handlinger og holdninger, men hva er gode og hva er dårlige verdier uten å relatere det til person? Og hva skiller etikk, moral og verdier fra identitet, personlighet og karaktertrekk?

Noen er mer moralske enn andre, tilsynelatende, de peker og preker støtt og stadig, hvem kan forresten ikke kjenne seg igjen i det? Mens noen er ute i personlige ærend, kan andre være ute etter drøfting og løfting som til syvende og sist kan endre noe til det bedre, for mange. Men hvem skal dømme og skille dem?

Det går sikkert ikke an å tegne et slikt svart/hvittbilde av mennesker, vi er både og alle sammen. Vi er likere enn vi ulike. Så hvorfor stimulere uthenging som lim i grupper da? Fordi behovet for personangrep er større enn behovet for saklig debatt? Sirenja spør en tidlig morgenstund, fra en mild og litt grålig havkant mens krokusen spirer og tjelden tjatrer.

http://tb.no/nyheter/skup-diplom-pa-hjemmebane-1.6146793

http://tb.no/meninger/tonsbergs-blad-i-eliteserien-1.6149017

http://elsemette.vgb.no/2011/03/16/mobbing-av-olsen-eller/comment-page-2/#comment-1994

http://httpwwwgooglecomaccountsveser-sirenia.blogspot.com/2011/02/bitt-for-bit-sak-og-person.html

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

73 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL

  1. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 6:19 pm

    Hei Sirenja

    Strålende at noen heter Olsen og tillater den alle både en personfokus og et fagfokus.

    Siden sannhetsverdi er fokuset kan alle avdekke en sannhet.

    Når Olsen får dette fokuset så noe spesielt fokus må spores slik at ingen får lov til å avspore.

    Nå skrev jeg norsk etter min persisk tenkemåten.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 6:42 pm

    Hei Zohre, så der var du igjen :)

    Det som er litt interessant politisk, er jo i hvilken grad partiet frp tåler en nestleder som er i dette fokuset, samtidig med problemene de har fra før nettopp nå.

    Sak og person er alltid like aktuelt og spennede å diskutere, særlig grenselandet.

    Tenker du på setningsoppbyggingen, ordplasseringa i setningen ang å skrive norsk etter persisk tenkemåte?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 6:45 pm

    Å være på denne portalen er en nødt til å ha et omfattende kunnskap for å ha kommentar eller for å drøfte enhver sak siden enhver sak krever et faglig kompetanse vel, Olsen da er lettest for å drøfte om men, da familie til Olsen kommer i tillegg hvis noen gleder seg til mange enn bare Olsen.

    Dessverre vår fantastiske hjerne er blitt som vår fantastiske hode.

    Heldigvis skjermen øker vår kunnskap til vår fantastiske hjerne siden hjernene er fagene enn personene.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 6:53 pm

    I hvilken grad partiet FrP tåler en nestleder som er i dette fokuset, så alle som er i et parti er ikke i familie med hverandre og Olsen familie også er ikke i dette partiet automatisk.

    Kanskje å tenke individ liksom selvstendig er målet i SKUP.

    Jo, når tenker jeg å skrive veldig avansert norsk på grunn av at jeg behersker et avansert morsmål så skriver jeg dårligere norsk eller ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 7:02 pm

    Tb.bla vurderer også belastning for familien som er uskyldige i slike saker, gjennom nitidig journalistisk arbeid. Sjekking av fakta osv.

    Dårligere norsk? Nei, ikke i mine øyne. Sålenge jeg forstår meningene dine så er alt ok for meg.

    Det jeg av og til ikke forstår er jo hjernesynsvinkelen, for den er faglig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 7:15 pm

    Kanskje rett og slett vet vi ikke hva som er rett og hva som er galt.

    Olsen er ikke feilfritt og journalistene heller er ikke feilfritte men, da Olsen og særlig familie til Olsen som får disse massefokusene.

    Hvis jeg nå uten noe særlig kjennskap til
    Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) kommenterer jeg bare videre så er jeg selv fokuset.

    takk
    zohre
    ———————————
    Noe hensyn bør jo journalister og bloggere ta til familie. Men den som først og fremst bør gjøre det er jo “synderen” selv før han “synder”.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 7:18 pm

    Å ha kjennskap til hjernen vil gjøre forskjell på mine kommentarer lurer jeg på.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 7:27 pm

    2/09/2011 11:39 PM

    Sirenja hvorfor har du denne datoen ?

    takk
    zohre
    ———————
    Er det feil dato noe sted? Er ikke så flink på baksida skjønner du :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 7:53 pm

    Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) men, fortsatt sier en Olsen fordi en ser derfor er en.

    Vel, Descartes jeg tenker derfor er jeg er samme som en ser derfor er en men, både å tenke og å se er å herme.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:03 pm

    Hvis sier en Olsen så sier Olsen butikk. Og en butikk kan være
    apotek så sier Olsen riktig i den forstanden at trenger en en ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:15 pm

    Når Olsen er i fokuset så nød er i fokuset. Hvordan FrP, Olsen og Moldvær kommer de så tydelig i media så egentlig dette store nødsignalet er derfor lett å oppdage.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:27 pm

    Hvorfor FrP alle får et referansesystem til enn til de resten?

    Fordi FrP skaper debatt altså å bruke hjernen eller fordi FrP skaper frykt altså å bruke makt over hverandre.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:38 pm

    (SKUP) :
    Ved å arbeide for at det blir gitt ut et fagtidsskrift.
    -Ved å fremme samarbeide mellom journalister i Norge og internasjonalt.»

    Men, da Olsen eller Moldvær kan ikke påpekes i et fagtidsskrift eller ved internasjonalt journalistisk så vi er nødt til å argumentere enn å se altså å være så objektive.

    FrP er dette partiet som lærer vi helheten, hvordan er så ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:47 pm

    Når FrP er i fokuset altså Olsen i media sitt fokus så mener jeg at hat er vi på å avsløre oss siden FrP våger til og denne modigheten mangler motstanderne til FrP.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 8:52 pm

    Jeg tror at det er mest et sunnhetstegn at frp er mye i fokus, for når folk blir forført av billig retorikk og offerrolle og gjennomskuer dobbeltmoral og egeninteresse, så er det bare bra at det kommer fram og blir avslørt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 8:55 pm

    Gravende journalistikk :

    Eldrebløffen,

    William Nygaard kaller redaktør Bernt Olufsens begrunnelse for ikke å trykke Mohammad-karikaturene pinlig,

    Norske medier verst,

    Skammelig av WikiLeaks,

    Åpner for Skup-endringer,

    .
    .
    .

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:00 pm

    Olsens advokat gratulerte

    Gratulasjonene strømmet på etter prisutdelingen, og en av dem var helt spesiell:
    – Jeg er spesielt glad for at Per Arne Olsens advokat, John Christian Elden, som har vært på hele seminaret her på Oseberg, nettopp ga meg den beste gratulasjonsklemmen.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:15 pm

    Da FrP er i midtpunkt ved fremmedfrykt og fuks med kapital så alle får glemme de negative tankene ved resten av samfunnet vel, FrP er ikke så billig retorikk og dobbeltmoral siden eneste parti som er i fokuset.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 9:15 pm

    SAKEN i innlegget her handler ikke først og fremst om frp Zohre men om at avisa Tønsberg blad fikk diplom av SKUP for fremragende journalistikk.
    Dessuten handler det om sammanblandinga sak og person, noe de fleste, inkludert meg selv kan bli flinkere til.

    Men jeg tydeligvis flink nok til å erte på meg en maktperson eller to, foruten deretter å avkle deres oppførsel. Og da kan det hende at det kommer en flokk eller to til unnsetning for keiseren uten klær.. for stakkaren kan jo ikke stå der naken :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  20. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:19 pm

    Jo, Nettopp at FrP er ikke fokuset i dette innlegget skjønner jeg men, SKUP-diplom på hjemmebane, TØNSBERG grunnet var Lund, Vatn og Landsverk mottok diplom for sitt bidrag i konkurransen: «Olsens eiendomshandler – Ungbo-saken og Jarlsø-saken».

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  21. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:23 pm

    Sirenja jeg kjenner ikke godt til SKUP men, ved å kommentere så kommer jeg til å forstå ellers det er du som har innlegget og jeg klikker bare for å forstå mer på norsk språket og fagene.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  22. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 9:32 pm

    Bare les, kommenter, lær og kos deg du :)
    Jeg er her og der dann og vann som vanlig.
    Dropper innom og kommenterer når det passer.

    Frp er jeg sånn passe interessert i, er redd fordommene styrer litt der :) litt

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  23. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:34 pm

    Men, hvordan klarte vi å ha FrP i fokuset ? eple, Olsen :

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  24. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:41 pm

    Sirenja : Men jeg tydeligvis flink nok til å erte på meg en maktperson eller to, foruten deretter å avkle deres oppførsel. Og da kan det hende at det kommer en flokk eller to til unnsetning for keiseren uten klær.. for stakkaren kan jo ikke stå der naken

    Men, nå er du en politikker i mens , er du en forfatter ? Dobbeltmoral eller :

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  25. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:45 pm

    Kanskje FrP som leste første bokstaven altså E liksom eple ?

    Så siden Z altså Zeit er tyngdekraften da FrP er både og.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  26. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 9:51 pm

    Morsomt, E er eple og E er den første bokstav i Koranen.

    For en fremragende forskning innen journalistisk arbeid kan en innrømme.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  27. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:01 pm

    Forundring i Frp
    Fremskrittspartiets medlemmer i komiteen er forundret over at saken er fremmet for landets nasjonalforsamling, og mener det er politisk populisme som er motivet for forslaget…

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  28. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:05 pm

    Sirenja du mangler etikk i dette innlegget altså som et stikkord selv om har du verdier :

    Hvordan dette SKUP-diplom handler om etikk fortsatt mangler en forstand til å drøfte.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  29. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:12 pm

    Etikkskole ?
    Å sender politikerne på etikkskole,
    en obligatorisk etikkskole for de folkevalgte.

    Olsens advokat gratulerte.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  30. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:16 pm

    Sender politikerne på etikkskole,

    Selvfølgelig tak over hode er å heve bevisstheten om de etiske kravene som stilles til folkevalgte.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  31. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:19 pm

    Kraftig fall for Fremskrittspartiet
    Fremskrittspartiet får en oppslutning på 16,9 prosent i en meningsmåling TNS Gallup har utført for TV 2. Partiet har ikke ligget så lavt siden januar 2002.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  32. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:26 pm

    FrP er E.
    FrP er tid.
    FrP er etikkskole.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  33. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:34 pm

    SKUP fikk etikkprisen på grunn av FrP ?

    Hvordan etikk og etikk inntreffes så kan den kalles for en gruppepsykologi, handlinger,

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  34. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 10:41 pm

    Fy FrP kan ikke veilede noen til etikk eller usedelighet siden FrP bestandig er i fokuset og nå ved dette SKUP-diplomet.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  35. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 11:21 pm

    For en lettfattelig journalistisk arbeid siden FrP er referansesystemet altså både tid og rom.

    Derfor FrP alltid er midpunktet.

    Så neste gang også handler om kun FrP men, under titlene.

    Vel, for å komme på disse titlene så må tenke en enten på eple altså eiendom eller må tenke en på Olsen altså frykt.

    Eplefrykt ergo etikkskole ergo etikkpris.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  36. Sirenja sier,

    april 5, 2011 at 11:40 pm

    Politikere på etikkskole høres fornuftig ut. Etikk mangler blandt stikkordene ja, burde vært med.

    Tror også at jeg har noen tanker om E-en din her, tror. E-en og tyngdekraften.
    ——————————
    Eplefrykt ergo etikkskole ergo etikkpris.
    —————————–
    God oppsummering :)
    Beklager dårlig oppfølging av kommentarer Zohre, men sånn er det.
    Nå er det nattinatt

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  37. Zohre sier,

    april 5, 2011 at 11:50 pm

    Sirenja jeg takker deg igjen for et godt innlegg igjen om du ikke følger med men, fortsatt er du en lærer.

    Sirenja sov deilig, varmt og godt.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  38. Zohre sier,

    april 6, 2011 at 12:35 am

    Det er jeg som må beklage for å ikke følge med svarene dine men, nå klikket jeg igjen for å lese hva som jeg skrev men, da så jeg deg isteden for.

    Fint at du svarer i alle fall.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  39. Zohre sier,

    april 6, 2011 at 12:40 am

    Men, jeg er fornøyd med dette innlegget siden etikk var stikkordet men, jeg er ikke helt sikkert på ennå siden jeg må lese altfor nøye om SKUP, FrP, Olsen, Moldvær, etc.

    Så en journalistisk arbeid først og fremst krever etikk enn kunnskap fordi informasjon er ikke veldig avgjørende i et vis grad.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  40. Zohre sier,

    april 6, 2011 at 12:53 am

    Hvis bare FrP og hvis FrP bare er årsaken til alt så egentlig en fred da må være fokuset enn å frykte over FrP.

    Etikk søker vi men, da FrP ønsker vi å ha som en drivkraft.

    Denne drivkraften er åpnheten til dette spesiele partiet.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  41. Zohre sier,

    april 6, 2011 at 1:15 am

    Eplefrykt ergo etikkskole ergo etikkpris.

    FrP kan ha æren for fremskritt.

    Men, kan vi lure på hvordan et samfunn gjenkjenner seg og hvordan dette samfunnet gjenkaller seg vel, ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  42. Sirenja sier,

    april 6, 2011 at 11:09 am

    Innom og ønsker Zohre en god dag!
    Sirenia på farten igjen.
    Her finner du noen go`biter i dag:

    http://www.starbear.no/mormor/2011/04/05/pa-takknemlighetens-alter/

    http://www.starbear.no/mirapisani/2011/04/06/natta-fra-meg-og-den-jeg-liker-best/

    http://www.starbear.no/sirenia/2011/04/06/natur-og-mening-og-kjaerlighet/

    Jeg tror sannelig jeg har funnet en god trygg liten havn for deling av ord, tanker og meninger :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  43. Zohre sier,

    april 6, 2011 at 7:30 pm

    Ord og meninger så kommer en på tanker om SKUP så komm en på tanker om en Kritisk og Undersøkende Presse.

    Presse må bare være informative når det gjelder samfunnet så kritisk angår ved å innskrenke ens privatsliv.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  44. Sirenja sier,

    april 7, 2011 at 11:48 am

    Hei Zohre, pressen, den fjerde statsmakt, er viktig ja. Den påvirker og stimulerer krefter i flere retninger. Gode og dårlige, bare oss/vi eller oss/dem, og skjerping av konflikter.

    Hva sier den ytterste muslimske fløyen til sitt forsvar for å drepe uskyldige mennesker som gjengjeldelse for å brenne en koran?

    Og hva sier pressen tro for å hause det hele opp og således medvirke til skjerping av konflikt og drap?

    Hvor går grensene mellom saklig dekning av saker allmenheten har rett på å vite og språklig retorikk som oppildner til skjerping av konflikt med drap som følge?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  45. Zohre sier,

    april 7, 2011 at 1:37 pm

    Hei Sirenja

    Jeg blir glad når kommenterer du hos meg.

    takk
    zohre
    ———————–
    God ettermiddag :)
    Det gjør meg også glad Zohre.
    Men jeg blogger ikke så mye til vanlig, skjønner du.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  46. Zohre sier,

    april 7, 2011 at 1:41 pm

    I dag er islam den nest største religionen i verden etter kristendommen med mellom 1,3 og 1,7 milliarder tilhengere.

    Så hvorfor alle muslimer ble de ikke påvirket av pastoren og derimot ble de påvirket av Koranen ?

    takk
    zohre
    ————————–
    Du kan vel ikke mene at antallet skal avgjøre hva de andre skal tro og mene og gjøre?
    Dessuten bør du kanskje ta med at i Islam så befinner det største antallet anafabeter seg?
    For det tror jeg har mye med saken å gjøre.
    Født og sosialisert til lydighet mot en ekstremislamisme?
    Det er enkelt å skape flokker av uvitende, sultne mennesker?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  47. Zohre sier,

    april 7, 2011 at 1:52 pm

    Hvis bare muslimer og FrP som skal ha fokuset så kan vi godt lure på de neste da bare argumenterer vi videre.

    Heldigvis nå altfor mange har tilgang til skjermen det vil si de er alle presser som ønsker å informere om godt og vondt.

    takk
    zohre
    —————————–
    Flertall av muslimer og frp-ere høres ut som et skrekkscenario :)
    Uten motvekter skapes tyranni og diktatur og det er vi vel på vei bort fra?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  48. Zohre sier,

    april 7, 2011 at 2:12 pm

    Den sanne Islam som må støttes hvis ønsker vi en bedre forståelse av Islam.

    Sirenja var Islam innblandet i første og andre verdenskrig ?

    Men, massehenrettelsene i Iran har ikke noe med Islam å gjøre siden Irans myndigheter mener at Israel og USA er innblandet i.

    takk
    zohre
    —————————-
    Drømmen om verdensherredømme, drømmen om ett stort rike, inkluderte nok ikke alle nei.
    Dengang utgjorde ikke Islam en trussel for noen.

    Det er vel først og fremst kampen om ressursene, olje eller vann, som har vært viktig.
    Dessuten terrorbalansen bak det hele vest/øst.
    Når det blir borte dukker nye fiendebilder opp, og kampen om verdier større, men i bunnen ligger kanskje kapitalismen som kilde og lurer?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  49. Zohre sier,

    april 7, 2011 at 2:25 pm

    FrP.
    Muslimer.

    Nå kom vi ennå nærmere på etikk.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  50. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 5:02 pm

    God dag Sirenja

    Vet du at som en muslim må kunne en lese koranen ?

    Men, du vet alle muslimer er de ikke araberne og til og med araberne kan ikke lese koranen på grunn av analfabetisme.

    takk
    zohre
    —————————–
    Er det ikke slik at Koranen må pugges da? Da trenger en jo ikke lese :)
    Det hamres og bankes inn vil jeg tro. Noen ganger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  51. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 5:09 pm

    Språk er makt og du ser at jeg er maktløse ved å skrive godt norsk.

    Vel, millioner av muslimer er de da maktløse i forhold til koranen sitt språk altså det arabiske språket vel, ved bare å herme kan en ikke være en god muslim.

    Ergo kunnskap er makt.

    Men, hva med ånden så kan en godt lure på ?

    takk
    zohre
    ——————————-
    Du er alldeles ikke maktesløs i å skrive godt norsk, det er ikke måten men hva som kommuniseres som er viktig. La ikke et øyeblikk dem som vil dukke deg få ha makt til det :)

    Jo, for å si det billedlig, så tror jeg oppdragelse som skaper passive uselvstendige tenkere, skaper apekatter og flokker. Det gjelder uansett religion og gruppe.

    Ånden syns rimlig fraværende hos mange ja, og kanskje mer i vesten enn andre steder?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  52. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 5:21 pm

    Om Islam er hard så kristendommen er overlegenhet vel, en balanse ergo må til freden.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  53. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 5:51 pm

    Islam er hard slik også kristendommen var med sine korstog og hekseprosesser. Det er kun snakk om ulike steg på veien tilpasset moderne samfunn, i den prosessen må religioner og folk møtes i dialog ikke i krig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  54. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 6:01 pm

    Den sanne Islam og den sanne kristendom har nå funnet veien til hverandre og det høres åndlige ut.

    Europa og USA nesten er en sammensatt av de moderate muslimer og kristne.

    Derfor håpet er altfor nær og stor.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  55. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 6:04 pm

    Jeg skrev maktløse men, du skrev maktesløs ?

    Jo, jeg er ikke maktesløs ved å skrive men, godt norsk så er jeg maktløse.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  56. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 6:53 pm

    Makt og avmakt, maktfull og maktesløs? :)
    Tankene, meningene, språket som bærer dem har mer enn nok makt for dem som kan lese, tror jeg.
    Men du er anonym, ingen kjenner deg og dine evn hensikter. Det handler mer om tro enn viten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  57. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 6:55 pm

    Siden fortsatt aner jeg ikke hvordan hjernen leste E så ønsker jeg å være bare Zohre.

    Hehehe din tulling Sirenja.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  58. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 7:15 pm

    Sirenja mennesker er individer og muslimer er også individer men, om NATO klarte til en alianse så muslimer også klarer til litt avhvert.

    Men, sjiaislam som er nå fokuset og da er saken annerledes.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  59. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 7:25 pm

    Tullingen Sirenja, :) , joda jeg kan være både og jeg :)

    Fra spøk til alvor, jeg håper at moderate islamske krefter klarer å vinne fram og at de ekstreme må vike.

    Det kan gå mot en het dag i Oslo i morgen, det kan bli en test på så mangt, ikke minst de som rører og nører opp om fremmedfrykt skal klare å “vinne” noen for sin sak.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  60. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 7:41 pm

    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10091967

    Kriget mellom det sanne islam og den falske islam pågår ennå så prosessen er nå i Norge og :

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  61. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 8:29 pm

    Hva som er sann og falsk er vel i aller høyste grad subjektive tolkninger Zohre, enten det gjelder religioner eller livssyn.
    Jeg skal kikke på linken.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  62. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 8:31 pm

    Vet du hva betyr les?

    Vil du forklare det siden nå lurer jeg egentlig på det ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  63. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 8:34 pm

    Så et innslag på nyhetene også, dette er ille. Håper at mange reagerer.
    Regner med at du har det travelt på blogg her og der nå.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  64. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 8:49 pm

    Sirenja jeg nå ser på disse innslagene og den sanne islam ber om hjelp.

    Vel,

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  65. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 9:53 pm

    Gud er ikke lærer.
    Profet er heller ikke lærer.
    Lærer er heller ikke lærer.

    Les betyr ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  66. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 10:03 pm

    LÆREN ligger i verdiene tenker jeg, de overordnede som er felles for religioner og livssyn. Eller?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  67. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 10:07 pm

    Les,
    Betyr å ikke ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  68. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 10:18 pm

    Les betyr at ikke les nøye.
    Les betyr at les nøye.

    Nå må jeg snakke med deg derfor kan jeg ikke argumentere med meg selv i bloggen min ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  69. Sirenja sier,

    april 8, 2011 at 11:04 pm

    Nå er det null lesing og nattinatti :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  70. Zohre sier,

    april 8, 2011 at 11:07 pm

    Les, jeg aner ikke ennå hva vil det si.

    Men, jeg klikker videre jeg.

    Sirenja sov deilig, varmt og godt.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  71. Zohre sier,

    april 9, 2011 at 11:05 pm

    Fra spøk til alvor,
    Hvor er du ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  72. Sirenja sier,

    april 9, 2011 at 11:16 pm

    Hei og nattinatti :)
    Dagene går fort, særlig når en skal gjøre noe ekstra som å rake litt, skjære ned en busk osv. Det har vært en særdeles stille, solrik og varm dag ved havet.
    Heldigvis så det ut som det gikk bra i Oslo i dag også, ingen store voldsomme sammenstøt.
    Det var godt å se.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  73. Zohre sier,

    april 9, 2011 at 11:22 pm

    Sirenja fint at du sier bevegelse så i mens raker du og skjærer du tenker du på en kjær du.

    Godt å høre deg som en gjensidig fornøyelse.

    Sov deilig, varmt og godt.
    Men, er nå nok varmt da ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00