Grunnstøting ytre Oslofjord

av Sirenja  februar 17, 2011 at 11:47 pm (Uncategorized) Stikkord:, , , , , , , ,

DSCF1649Norges solkyst, Hvalerskjærgården på østsiden og skjærgården på vestsiden mot Færder fyr, er i kveld utsatt for oljelekkasje fra grunnstøtt skip, melder de på nyhetene.

Så har det skjedd da, nærmere enn noen gang i våre nærområder, det vi har fryktet. Vi har oljesølet lenger sør i friskt minne.

Hvor mye olje som rekker å lekke ut før utstyr for å suge opp olje er på plass, vet vi ikke, det vi hører er at oljen pga vind og strømforhold er på vei til havs meldes det. Så spørs det om vi kan stole på det da. Slike nyheter har vel en tendes til å bli bagatellisert?

I forrige uke forsvant isen her, men la seg igjen under siste dagers kuldeperiode, det kan vi kanskje være glad for nå? At isen virker som buffer og evn suger til seg olja?

Det er ikke bare bare å bo i strandsonen, vår livskvalitet er avhengig av friskt hav, fisk utfor brygga og kystfugl. Vi som har levd her i generasjoner lever for årstidenes skiftninger, alle luktene fra havet, alle lydene fra bølger og sjøfugl om våren, og vi bekymrer oss dypt for at vårt nærmiljø skal forsøples. Det deler vi med mange. Ikke bare i sør.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

16 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL

  1. Sirenja sier,

    februar 17, 2011 at 11:58 pm

    Dette ble skrevet i full fart etter nyhetene ble sett, så det er verken langt eller grundig. Men preget av øyeblikkets bekymring for nærmiljøet vårt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Zohre sier,

    februar 18, 2011 at 12:00 am

    Hva var det egentlig årsaken til denne ulykken , været ?

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Sirenja sier,

    februar 18, 2011 at 12:12 am

    Nei, det er forholdsvis stille Zohre.
    De grunnstøtte, som betyr å kjøre på et skjær antagelig. Litt merkelig i grunnen. De har jo klare merker å seile etter.
    Men konteinerskip, fra hvor?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Sirenja sier,

    februar 18, 2011 at 12:38 am

    Før jeg logger av har jeg lyst til å si en ting, og det er hvor sårbar vår natur er, hvor raskt miljøet kan endre seg, hvor raskt det vi tar som en selvfølge plutselig ikke er det lenger.

    Vi må tenke lengre enn 10 år fram, vi må tenke på at vi vil at våre etterkommere skal få oppleve ren natur som vi fikk.
    Vi arver ikke eiendom og natur vi bare forvalter det for våre etterkommere og dem skylder vi å ta best mulig vare på det uerstattelige.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Zohre sier,

    februar 18, 2011 at 12:41 am

    Norge trenger absolutt observasjon og modernisering i enhver tid på grunn av den harde naturen.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Sirenja sier,

    februar 18, 2011 at 12:59 am

    Her skriver VG:

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014112

    Ja, du har rett Zohre, vi trenger absolutt det aller beste som finnes for å sikre miljø og natur.

    Da Skiens området ble berørt for 2 år siden, kom de sent i gang såvidt jeg husker og nye løsninger for å samle opp oljesølet ble ikke tatt i bruk. Det finnes visst et slags superstoff som kan suge opp veldig effektivt, men her er jeg på tynn is. Har lite greie på det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Zohre sier,

    februar 18, 2011 at 1:03 am

    Jeg klikker overalt men, du som jeg ønsker å snakke sammen.

    Norge trenger både moderniseringene og vedlikeholdene mer enn et land som Spania med sol til eks.

    Fuktighet er verst i Norge.

    takk
    zohre
    ———————-
    Hei igjen Zohre :) Fukt er ille ja, råte, sopp og sporer, allergier og astma bla. Tettere hus grunnet energiproblematikk og økte krav til isolering, hva med det og økt sykdomsrisiko?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. Sirenja sier,

    februar 18, 2011 at 7:05 am

    God morgen, tidlig oppe her for å følge nyhetene på Hvalersiden.
    500 tonn tykkolje kan være på vei ut og bort et sted. Type olje som er tung å få opp, som er mer skadelig en annen for fuglebestander oa.

    Hvaler er Norges eneste nasjonalpark til sjøs, all grunn til bekymring.

    På østsiden av fjorden her, har de vært betydelig mer restriktive mht videre utbygging i strandsone 100 meters belte. De har også kjøpt opp eiendom og lagt ut for allmenhet. Det har forøvrig også vår side gjort.

    Store områder fredet, vernet, lagt ut til nasjonalpark betyr vern og sikring av artsmangfold. Dette kan nå være truet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. seilbåt sier,

    februar 18, 2011 at 11:46 am

    Det var vel neppe til å unngå.
    Før eller siden skjer det alltid noe som forrykker balansen.
    Vi hadde “Full City” og ser sporene etter den fremdeles.
    —————-
    Hei du :) Du har vel rett, vi lever med risiko slik vi har innrettet oss, men noe mer kan vi vel gjøre?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. MadJoy sier,

    februar 18, 2011 at 12:44 pm

    Dette er bare tragisk!
    Jeg har “Full City” katastrofen i friskt minne og fatter ikke hvordan Kystverket kan tillate en praksis med at losen går fra borde “før tiden” midt i et sårbart landskapsvernområde!
    ———————
    Hei du, ja dette får helt sikkert etterspill, det bør det iallfall.
    Midt i smørøyet, eneste større vernede område i Norge langs kysten?
    Det er ikke til å tro!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. -MadJoy- er Trist og Forbanna… | MadJoy sier,

    februar 18, 2011 at 12:47 pm

    [...] Her kan du lese en kystbeboers tanker om det som nå utspiller seg ved Hvaler. [...]
    —————–
    Takker for link, dette krever oppmerksomhet, takk takk :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Zohre sier,

    februar 18, 2011 at 12:51 pm

    @MadJoy

    Uaktsomhet eller værforholdet ?
    Her var kapteinen godt kejnt og været var fint, sier hun.

    takk
    zohre
    —————————-
    Været var og er fint Zohre, kapteinen godt kjent?
    Ser ikke slik ut.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. seilbåt sier,

    februar 18, 2011 at 1:09 pm

    Det var så mye som ble foreslått, som aldri ble mer enn ord.
    Superstoffet ble (etter det jeg hørte) ikke anerkjent som “ferdig utviklet”. Men det virket.
    De holder jo fortsatt på med rettsaker og slikt, men hvor det ender vet ingen.
    Jeg ser ikke vitsen i å ilegge bøter som bare går rett inn i statskassen.
    Etter min mening burde slike statlige “inntekter” brukes til oljevernberedskap langs den utsatte kysten vår.
    Får håpe at det finnes utstyr nok til å begrense skadevirkningen, denne gangen.
    —————————
    Det er vel slik medienes oppmersomhet virker på oss,
    vi lar oss engasjere i øyeblikket deretter så er det glemt og hva som forgår bak lukkede dører vet vi ikke
    og bryr vi oss sånn passe om.

    Blir det idømt bøter, bør det gå inn dit det var ment for ja hel klart.
    Deler forsiktig begrenset skadevirkning med deg :)
    Vi får håpe det beste.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Zohre sier,

    februar 18, 2011 at 1:09 pm

    Islandsk skip så er det Norge eller Island som er fokuset,

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Erta-Berta sier,

    februar 18, 2011 at 1:45 pm

    En forferdelig katastrofe, som ødelegger så mye, forurenser natur, miljø, hav, fisk og Fugler.
    Grusomt…
    Og det er ikke første gangen det skjer “utslipp” oljesøl..
    ———————-
    Ikke første og heller ikke siste antagelig nei,
    hvor ille skal det måtte bli før det får skikkelige konsekvenser
    i form av endrede tiltak?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. sjalle sier,

    februar 18, 2011 at 4:14 pm

    Det som er så fortærende er at det ikke nytter å komme i ettertid og kreve straffereaksjoner og svære bøter. Jeg skjønner ikke at man med dagens teknologi ikke har systemer som kan varsle/gripe inn når en båt er på veg rett mot katastrofen. Hvis man allerede har noe slikt så funker det ikke.
    ————————–
    Virker jo som noe er riv ruskende galt her da, Fredrik Hauge mener skipet har seilt på rødt(innafor avmerka område) lenge, skipet hadde jo kurs rett på fyr jo og de har brukt fyret til å fortøye lenseutstyret i.
    Har skipet opptrådt uaktsomt blr det nok både den ene og andre straffen, vil jeg tru.
    Men olja er der, den drar seg nordvestover, hvilket betyr hitover.
    Det aller verste som kan skje nå akutt er at olja treffer et skjær med overvintrende sjøfugl, dvs bla alker og ærfugl.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00